Entreprenörskap är ett tufft och mycket konkurrensutsatt område. Bakom varje framgångssaga finns det många firmor som har haft problem och i värsta fall – gått i konkurs. Faktum är att årets konkursstatistik visar att konkurserna bland enmansbolagen ökar. Men detta behöver inte hända dig. Med rätt kompetens och erfarenhet kan vilket företag som helst lyckas!

Den här artikeln kommer att ge insikt i 3 vanliga misstag som entreprenörer gör i sin verksamhet och hur dessa misstag kan undvikas.

3 vanliga misstag som entreprenörer gör

De tre vanligaste missöden som entreprenörer gör är samma som har plågat nystartade företag i decennier. Dessa är nämligen bristen på fokus, resurser och en oförmåga att bygga ett bra team. Nedan går vi djupare i varje av dem.

1. Du förlorar fokus på kärnverksamheten

Många entreprenörer letar konstant efter nya sätt att utöka sin verksamhet, men ibland glömmer de bort att fokusera på de befintliga möjligheter som redan finns tillgängliga för dem. Det kan handla om från att de är ambitiösa och vill expandera till nya geografiska platser till att lansera en ny produkt. Om man har alltför många bollar i luften riskerar man att tappa fokus på kärnverksamheten.

2. Du har brist på resurser

Vissa företagare startar sina företag med bristande resurser. De har varken tid, pengar eller tillräckligt många medarbetare för att få igång verksamheten. Dessa brister kan uppträda i många olika former och kan så klart orsakas av en mängd olika orsaker. Men de vanligaste är att:

  • Företagare inte har tillräckligt med tid att investera i sitt företag
  • Saknar finansiering
  • Har svårt att attrahera talanger till firman

3. Du har brist på resurser

Många entreprenörer ställs ofta inför problemet att man inte hittar rätt team eller medarbetare att arbeta med. Detta kan handla om att de till exempel är för stolta för att anställa någon som inte är lika erfaren som dem, eller att de inte kan kommunicera sin vision på ett bra sätt.

Även om du kan komma långt på att bygga ditt företag på egen hand, kommer det en tid när du behöver förlita dig på hjälp från andra människor.

Så vet du när du behöver anställa en medarbetare:

  • Du har inte längre tid att slutföra alla uppgifter i enlighet med din deadline.
  • Du kan inte hantera ditt projekt effektivt utan hjälp.
  • Din arbetsbörda börjar påverka ditt privatliv och du känner symptomen av stress och trötthet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.